Kezdőlap

Korbuly János (Bp., 1893. jan. 2.Bp., 1976. dec. 20.): gépészmérnök, Kossuth-díjas (1963). ~ József fia, ~ Károly öccse. Oklevelét a bp.-i műegy.-en szerezte (1918). 1916–1918 között a fischamendi (Ausztria) repülőgépgyár vezetője. 1919-ben a csepeli Weiss Manfréd gyár alkalmazottja lett. 1939-ig a szerkesztési iroda főmérnöke, majd 1946-ig a gyár műszaki ig.-ja. 1946–1951 között a Hofherr és Schrantz traktorgyár főmérnöke, ezt követően a Mélyfúró Berendezések Gyárának, majd a Magy.–Szovjet Olajipari Vállalat (MASZOLAJ) vállalatnak, utóbb a Bányászati Kutató Intézet mérnöke. 1956-tól 1960-ig a Vörös Csillag Traktorgyárnak, ezután nyugdíjazásáig (1966) a Ganz-Mávag Mozdony és Gépgyárban a járműgyártásnak vezető főmérnöke. Nyugdíjazása után a Vörös Csillag Traktorgyár és a Bányászati Kutató Int. tanácsadója volt élete végéig. A Weiss Manfréd gyárban elsősorban a traktor- és autógyártás területén tevékenykedett. Irányításával ott készült Mo.-on az első kétütemű autómotor, az első személy- és tehergépkocsi és a „John-Deere” licenc alapján gyártott traktor. 1928-ban háromtengelyes katonai terepjáró gépkocsit tervezett (WMH-2 típ.). 1933-tól angol megrendelésre többek között az AC típusú összkerékhajtású terepjáró, a 10 tonna teherbírású 4 tengelyes üzemanyagszállító gépkocsi és a V4 típusú harckocsi prototípusának tervezését irányította. 1945-ig több, utóbb sorozatban gyártott páncélgépkocsi és harckocsi (Csaba, Turán, Zrínyi) tervezését vezette. 1944 őszén – a Weiss Manfréd gyár műszaki vezetőjeként – sikerrel szállott szembe a német katonai vezetésnek azzal a döntésével, hogy a gyári erőtelepet felrobbantsák. A II. világháború után a szovjet hadsereg megbízásából az újból meginduló termelés során kezdetben gépjármű-alkatrészeket, a szükséghidak részére csöveket és cölöpverő gépeket gyártott, vasúti kocsikat javított. 1948-ban – a Steyr licence alapján készült „Csepel” motor megjelenésekor – a Hofherr Traktorgyárban vezetésével készültek DR. 50. típusú traktorok. Ezen alapult a későbbi dömperek és forgó-rakodók sorozatgyártása. 1956-tól a Vörös Csillag Traktorgyár számos tervezését irányította. Megszerk. az összkerékhajtású orrnehéz traktortípusokat (UE28, D4KB), melyeknek vontatási hatásfoka és vonóereje jelentősen nagyobb volt a hagyományos traktorokénál. A Ganz Mávag mozdonygyárában sikerrel korszerűsítette a motorvonatokban alkalmazott 17/24 típusú motorokat. Élete végéig folytatta tervező munkásságát.